3 C
Budapest
2019. február 20. (szerda)
LifeStyle Tippek & Trükkök

Télen még az autóversenyzők is óvatosabbak

OMW

Mennyi üzemanyaggal érdemes útnak indulni? Milyen ruhát viseljünk? Egyáltalán mit tegyünk rossz látási viszonyok esetén? – Wéber Gábor tippjei a biztonságos utazáshoz

A forgalmas téli időszakban Wéber Gábor riporter, szakkommentátor, az OMV MaxxMotion prémium üzemanyagok nagykövete összeszedett pár tippet, hogy a hidegben is gondtalan legyen a vezetés.

1. A kényelmes viselet az első

Fontos, hogy a téli időszakban is kényelmes legyen a volán mögötti mozgás, így a kabátot, overált, sálat, kesztyűt mindenképp felejtsük el autóvezetés közben. Hasonlóan a strandpapucshoz vagy a magassarkúhoz, a vastagabb, bélelt téli cipő egyáltalán nem alkalmas vezetéshez, mert gátolhatja a pedálkezelést, ezért érdemes egy vékonyabb talpú cserecipőt tartani az autóban. Beszálláskor emellett mindig verjük le a lábbelinkről a havat, hókását, mert az emiatt síkossá vált pedálról könnyebben lecsúszhat a lábunk, ami rendkívül balesetveszélyes.

2. Ne csak magunkra, de a jármű előkészítésére is szánjunk időt

Bár a téli gumit mindannyian ismerjük, ez önmagában nem elég a téli felkészültséghez. Indulás előtt ne feledkezzünk meg a guminyomás ellenőrzéséről sem, különösképp, ha 10 foknál többet csökken a hőmérséklet. Emellett legyen alapkellék a jégkaparó és a hókefe, amiből utóbbit az autó fényezésének megóvása érdekében csak simítva, ne a kasztnihoz nyomva használjunk. Az ablaktörlő lapátokat csak óvatosan emeljük el a szélvédőtől, mert ha lefagytak, letéphetjük az éleket az első törlésnél.

3. Adjuk meg a motornak is, ami jár

Télen nem csak nekünk okoz gondot a napkezdés, de a motor is nehezebben indul. Ezért érdemes például OMV MaxxMotion Diesel üzemanyagot tankolni, amellyel akár mínusz 40 fokban is elindul az autónk, ugyanakkor a fogyasztása is alacsonyabb és teljesítménye is javul a gépjárműnek. Emellett alapvető jó tanács, hogy a várost elhagyva vagy hosszabb útra indulva mindig legyen tele a tank. Így, bárhol is akadnánk el, 30-40 órán keresztül is kihúzhatjuk a meleg autóban, míg a segítség megérkezik.

4. Óvatosan a megszokásokkal

A több évtizedes rutinnal rendelkező sofőröknek is szokatlan lehet az első hóesés: a csúszós, jeges úton teljesen mások a körülmények, ezért tartsunk nagyobb követési távolságot és lassabb kanyartempót. Az indulásnál is figyeljünk, mert ilyenkor könnyebben kipörög a kerék úton, vagy emelkedőn elindulva. Ezt elkerülve próbáljunk meg második – vagy akár harmadik – fokozatban indulni, nyújtottabb kuplunghasználattal. Sötétben, esőben vagy ködben autózva jó taktika, ha inkább valaki mögé beállva vezetünk, ami ugyan sokszor lassabb, de jóval biztonságosabb és hosszútávon rengeteg energiát spórolhatunk vele.

5. Legyünk jól láthatóak és éberek

A láthatóság érdekében – főleg este és havazáskor – beszállás előtt mindig takarítsuk le a fényszórókat. Ha világosban indultunk, de közben besötétedett, vagy csak eleve fagypont környéki a hőmérséklet, fokozottan figyeljünk a páralecsapódásra és jegesedésre a hidakon, felüljárókon, valamint a tavak és folyók mellett. Ha elfáradtunk, tartsunk pihenőt, vagy alkalmazzuk az úgynevezett „power sleep” azaz gyorsalvás módszerét: ilyenkor 15-20 percre elalszunk, de nem kerülünk mélyalvási fázisba, ezzel újabb biztonságos órákat nyerhetünk magunknak a volánnál.

Forrás: MOL , Kiemelt kép: OMW

Kapcsolódó cikkek

X